Viiden sote-alueen pohjalle rakentuvaa uutta sosiaali- ja terveydenhoitomallia  kehutaan asiantuntijapiireissä kokonaisratkaisuna, mutta avoimia kysymyksiä riittää tulevaisuudessa ratkottavaksi.                                                                                                                                                                            Sote-sopu koskee palvelujen järjestämistä ja on siten vasta avaus.  Kuka omistaa ja kuka maksaa?                                       

Nyt sovitussa ratkaisussa erva-alueet perustuvat kuntayhtymämalliin. Kuntavaikuttajat yleensä aina valittavat, että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia puuttua sairaanhoitopiireistä tulevaan laskutukseen. Sairaanhoitopiireistä taas huomautetaan kuntia siitä, että lähetteellä tulevat hoidot on hoidettava. Uudistus tarjoaa nyt mahdollisuuden tämän ongelman hoitamiseen, koska sekä erikoissairaanhoito että perusterveydenhuolto tulevat olemaan samassa paketissa.                                                                                                                                

  Korjautuuko kyseinen ongelma sittenkään. Yhtä hyvin voidaan olettaa, että erva-alueista muodostuu uusia automaatteja, jotka laskuttavat lisäksi myös perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon palvelut, joihin kunta ei taaskaan voi vaikuttaa.                                                                                                

 Helsinkivetoinen   kuntayhtymä tulee omistamaan keskussairaalan ja muut erikoissairaanhoitoa antavat yksiköt? Aluesairaala tulee todennäköisesti  loppumaan . Miten käy kaavaillun Ratamon, varsinkin jos siellä oli tarkoitus antaa erikoissairaanhoidon palveluita? Rakentaako sen lopulta uusi kuntayhtymä vai kaupunki?                                                                                                                  

Entäpä nykyiset terveysasemat, jotka ilmeisesti koko perusterveydenhuollon kanssa tulevat jäämään kunnan järjestämisvastuulle? Pelkkänä terveysasemana Ratamokin olisi hyväksyttävä hanke, mutta lisääkö se sellaisena kulujamme vai vähentää niitä? Voi hyvin myös kuvitella, että päätöksen teon siirryttyä Kouvolasta pois, meidän terveysasemamme ovat vaarassa kutistua yhteen.                                                                                                           

 Miten käy Kotkan keskussairaalan laajennuksen ja remontin? Muut päättävät siitä puolestamme. Väkisinkin tulevina kuukausina väännetään sen tulevaisuudesta rajusti kättä. Alueellinen tasa-arvo kapitaatiomallilla  toteutuu sote-ratkaisussa heikosti, jos ollenkaan. Päätökset tehdään ja tärkeimmät palvelut tuotetaan Helsingissä jossa on suurin osa asukkaista ja muut maksavat.                                                                                                                          

 Nyt olisi ilmeisesti Kouvolan taloudenhoidossa otettava aikalisä. Niin paljon rahoitukseen vaikuttavia asioita on auki, että virheettömiin päätöksiin on pitkiin aikoihin vaikea päästä.